VAD MÅSTE GÖRAS VID EN FLYTTSTÄDNING?
Den som flyttar ut ur en bostad är i regel skyldig att flyttstäda. Det är dock värt att poängtera att det inte finns någon lag som säger att flyttstädning måste utföras, utan städningen är något som regleras i hyres- eller överlåtelsekontraktet mellan den som flyttar och den nya ägaren eller hyresvärden. I hyresfastigheter har värden ett standardkontrakt där det står angivet vad som ska göras under flyttstädningen, och om du säljer en bostadsrätt så använder sig mäklaren troligen av en kontraktsmall där det finns en paragraf om flyttstädning. Längst ner på sidan kan du se vad som normalt brukar ingå i en flyttstädning
Det finns alltså ingen “standardstädning” som man kan slå upp i en lagbok, men de flesta checklistor för vad som ska utföras vid en en flyttstädning ser ändå ganska lika ut. Det handlar om att göra bostaden helt ren och avlägsna både synlig och osynlig fett och smuts. Golv, väggar, tak och fönster ska rengöras noga och man måste även göra rent bakom vitvaror, i golvbrunnen i badrummet och så vidare. Den som ska bo i bostaden efteråt har rätt att kräva att städningen görs om om den inte uppfyller det som står i överlåtelsekontraktet. Der blir då vanligen hyresvärden eller mäklaren som får avgöra om det finns fog för klagomålen.
GARANTERAT GODKÄND FLYTTSTÄDNING
När vi utför en flyttstädning så gör vi det på ett sätt som garanterat blir godkänt, oavsett vilken checklista som det hänvisas till i kontraktet. Våra städare vet hur man gör en bostad helt ren och använder sig av moderna städtekniker och produkter för att det inte ska uppstå några skador på bostaden men ändå bli helt rent.
Skulle det ändå bli klagomål från den nya bostadsinnehavaren så tar vi diskussionen med denne och städar om ifall det finns fog för klagomålen, givetvis helt utan kostnad för dig. Detta innebär att när du väl anlitat oss, flyttat ut ditt bohag och överlämnat nyckeln till oss så behöver du inte bekymra dig mer om den gamla bostaden, utan kan i lugn och ro fokusera på ditt nya hem. Vi städar din bostad så att den är i perfekt skick inför sin nya boende.
FLYTTSTÄDNING GER RÄTT TILL RUT
En flyttstädning räknas som en hushållsnära tjänst, vilket innebär att du har rätt att dra av halva arbetskostnaden när du anlitar oss för flyttstädning. Varje person som bor i hushållet har rätt till avdrag på 50 000 kronor per år. RUT-avdraget gör flyttstädning i Stockholm till en extremt prisvärd tjänst som definitivt smakar mer än den kostar.
Om du vill utnyttja RUT-avdraget behöver du inte göra någonting, utan säg bara till oss så tar vi hand om kontakten med Skatteverket och drar av beloppet från din faktura. När du begär en offert från oss så kan du få beloppet både med och utan RUT-avdrag för att hjälpa dig avgöra om du vill utnyttja en del av ditt bidrag för flyttstädningen eller om du vill spara det för att utnyttja till någon annan hushållsnära tjänst.
HUR LÅNG TID TAR EN FLYTTSTÄDNING?
Det tar normalt en halv dag för oss att utföra en flyttstädning. När du kontaktar oss för att boka städningen kan du ange en tid när du vill att städningen ska vara klar, i annat fall brukar vi börja vid åtta på morgonen och vara klara ungefär till lunch, eller börja vid 13 och vara klara till 17.
Hur lång tid flyttstädningen tar beror förstås också på lägenhetens storlek, men eftersom en bostad oftast bara har ett kök och ett eller två badrum så är tiderna ovan det som oftast gäller. Självklart kan vi ge dig en mer exakt uppskattning av tidsåtgången när vi har sett din bostad. Vi erbjuder alltid ett kostnadsfritt hembesök innan städtillfället där vi kan gå igenom städningen tillsammans. Då kan vi också titta på eventuella förråd eller andra externa utrymmen som normalt inte ingår i en flyttstädning, men som du så klart kan lägga till om du så önskar.
Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med flyttstädning i Stockholm!